Welkom!

Allereerst welkom op mijn individuele blog! Momenteel studeer ik Communicatie. Deze blog is volledig toegewijd aan de module Trendwatcher, de Conceptontwikkelaar en de Conceptlanceerder. Samenvatting van het vak:
Waar komen behoeftes vandaan? Hoe kan je hier een passend product of dienst op ontwikkelen en hoe lanceer je dit?

U kunt gemakkelijk navigeren tussen de verschillende gemaakte opdrachten die u kunt vinden onder het kopje "Blogarchief".

maandag 20 juni 2011

Conceptlancering: Theorie

 





















WAT IS EEN CONCEPTLANCERING?

Een conceptlancering is de manier waarop je een product of dienst op de markt gaat positioneren  en de manier waarop je de potentiële afnemers laat weten van je product of dienst. Het gaat hier om Marketing(communicatie) en Promotie.



WAT IS EEN LANCERINGSPLAN?

Het plan bevat een concreet stappenplan, hoe je de conceptlancering moet uitvoeren. Het plan om je product of dienst succesvol op de markt te introduceren. Je kunt het vergelijken met een communicatieplan, waarbij je rekening moet houden met de interne en externe omgeving. Dit kan doormiddel van een SWOT-analyse (Strenghts, Weakenesses, Opportunities & Threats) Daarnaast komt er dus een stuk marketing bij kijken, want je moet een gepaste doelstelling en strategie formulieren die aansluit bij de doelgroep. Een doelstelling kun je formuleren aan de hand van de SMART-methode (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch & Tijdsgebonden). De strategie kun je formuleren aan de hand van de methode van Betteke van Ruler.



WELKE SPRAAKMAKENDE LANCERINGEN KEN JE?
  • Sloggi
  • Apple iPhone 4G. 


BRONNEN:

http://www.wijzeradvies.nl/P1inh3.htm
http://www.communicatieplan.info/wp-content/uploads/2008/04/communicatieplan_verbetertraject.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten