Introductiefilmpje:
Echt origineel is deze keuze niet, want met googlen moest ik tal met blogwebsites van trends overslaan. Echter hebben al deze studenten wel een duidelijke mening waarbij ik mij moet aansluiten. Jon de Mol is een echte succesvolle conceptontwikkelaar en daarom is mijn keuze ook toch gegaan naar deze man.
BIOGRAFIE:
Johannes Hendrikus Hubert (John) de Mol (Den Haag, 24 april 1955) is een Nederlands mediamagnaat, zoon van voormalig zanger John de Mol sr. en broer van Linda de Mol.
Na geslaagd te zijn voor het toelatingsexamen voor het vwo bij het R.K. Lyceum te Hilversum, ging hij toch in de tweede klas naar de havo. Met veel moeite doorliep hij deze havo, en daarna wilde hij graag profvoetballer worden. Hij kon redelijk voetballen, maar had snel door dat hij geen professional zou worden. Zijn vader was directeur van Radio Noordzee en daar mocht hij in de vakanties de plaatjes opruimen. Later werd hij er dj. Omdat het er niet naar uit zag dat hij profvoetballer kon worden besloot hij op 23-jarige leeftijd freelance televisieproducent te worden. Na enkele jaren begint het succes met de Showbizzquiz, en maakt zijn bedrijf haar eerste echte grote hit in de vorm van Medisch Centrum West. Inmiddels is hij miljardair met een geschat vermogen van ongeveer 2 miljard euro.
Op 24 juli 1976 trouwt De Mol met de tien jaar oudere Nederlandse zangeres Willeke Alberti. Op 12 januari 1979 wordt hun zoon Johnny geboren. Het huwelijk houdt alleen niet lang stand en in 1980 gaan John en Willeke uit elkaar.
Naast zijn huwelijk met Alberti is De Mol bekend van het maken en produceren van televisieprogramma's en verwierf hierdoor een groot vermogen. Na zijn huwelijk met Alberti startte hij in 1979 "John de Mol Producties". De eerste paar jaren waren financieel weinig succesvol, het bedrijf draaide dan ook 7 jaar achter elkaar verlies. Na een bijna-faillissement hielp Willem van Kooten hem door een deelname in het bedrijf van 50% en een lening twee jaar later weer op weg na een hele magere periode zonder successen en inkomsten. Sky Channel bracht hem succes in de vorm van een muziekprogramma. Een paar jaar later kwam de eerste echte kijkcijferhit met de serie Medisch Centrum West. De doorbraak van commerciële TV was de volgende inkomstenbron die zijn pad kruiste en vele commerciële producties volgden.
Endemol
In 1994 fuseerde De Mol met Joop van den Ende. Endemol was geboren. Het bedrijf wist het al snel te schoppen tot een van de toonaangevende productiebedrijven van Europa. Big Brother betekende voor Endemol uiteindelijk de absolute wereldwijde doorbraak. Hierdoor gingen met name de deuren in Amerika en Groot-Brittannië definitief open. Nog steeds zijn deze twee landen de "moneymakers" van het bedrijf. Niet veel later melden zich al de eerste potentiële kopers voor het bedrijf van John de Mol en Joop van den Ende. Het Spaanse telecombedrijf Telefonica betaalde uiteindelijk 5,5 miljard euro voor het productiebedrijf uit Hilversum en maakte van de oprichters miljardairs.
Opnieuw eigenaar
Sinds begin 2007 had Telefonica haar aandeel van 75% in Endemol in de verkoop staan. Een combinatie van de investeringsmaatschappijen van John de Mol en Silvio Berlusconi heeft dit belang gekocht voor € 2,63 miljard op 14 mei 2007. Daarnaast gaat het consortium een bod uitbrengen op de overige 25% van de aandelen. Er zal een bod komen van € 24,55 per aandeel. Het bod is vorig jaar gestand gedaan. John de Mol heeft via Cyrte Fund II (samen met andere investeerders) een derde van de aandelen Endemol in handen gekregen. Mediaset (het mediabedrijf van Silvio Berlusconi) alsmede Goldman Sachs bezitten elk ook een derde van Endemol en zijn daarmee partners van De Mol.
In 2000 werd Endemol verkocht voor € 5,5 miljard aan het Spaanse telecombedrijf Telefónica. Vlak na deze deal werd een BV onder de naam Talpa Capital, die John al in de jaren 80 had om zijn vermogen in te beleggen, nieuw leven in geblazen. Het merendeel van het verworven kapitaal werd in deze BV geplaatst.
Talpa Media
Tegenwoordig houdt De Mol zich bezig met zijn mediaonderneming Talpa Media (Latijn en Italiaans voor "mol") en wil hij een grote speler worden in het bedenken en produceren van televisieformats. Sinds de verkoop van Endemol is John de Mol via Talpa Media ook op televisiegebied weer actief. Daarom startte hij 12 augustus 2005 een nieuwe televisiezender genaamd "Talpa". Hiervoor kocht hij onder andere in 2004 de voetbalrechten van de Eredivisie van het Nederlands voetbal en het populaire programma Expeditie Robinson. Sinds december 2006 heette het kanaal geen Talpa meer maar 'Tien'. De kijkcijfers bleven echter achter bij de verwachtingen en uiteindelijk verkreeg De Mol via een assetdeal een aandeel van 26,3% in RTL Nederland. In ruil voor het aandeel in RTL Nederland zijn Radio 538 en enkele onderdelen van de televisiezender Tien naar RTL gegaan. In veruit de meeste huiskamers heeft Tien plaats gemaakt voor RTL 8. Op 17 augustus 2007 was de laatste uitzending van Tien.
BRONNEN:
Wikipedia.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten