De trendpiramide:
MEGATREND: IDEALISERING
Als we de betekenig van idealisering letterlijk op zoeken in het woordenboek, dan komen we op het volgende woord: Verheerlijking.
Met de opkomst van de media, dus de tv, tijdschriften, computer, films, muziek, etc, worden we dagelijks met honderden beelden geconfronteerd. Deze worden als het ware geprojecteerd aan de potentiële consument, wij dus. Tegenwoordig wordt alles ook in een mooi jasje gestoken. Elk beeld wat op de televisie of in tijdschriften komt is bewerkt. Niets is meer echt. Dit heeft invloed op de maatschappij. Dat wat geprojecteerd wordt, wordt gezien als het ideale schoonheidsbeeld. Dat is mooi en dat is zoals de mens, volgens de media, hoort te zijn. Alles is verheerlijkt...
MAXITREND: ZELFIDENTIFICATIE.
Mensen die dus inderdaad aangesproken worden door de media, zullen dit ook ervaren. Het begint al in de jongere jaren van een mens. Je groeit op met een ideaalbeeld. Je hebt een idool en die wil je nadoen. De consument zal dus in dat ideaalbeeld willen passen. Dit noemen we zelfidentificatie. Je vergelijkt jezelf met datgene wat er geprojecteerd wordt op je netvlies. De behoefte om in het plaatje te passen. Dat is hier de consumentenbehoefte.
MICROTREND: FITNESS
Als product heb ik fitness gekozen. Wat is de reden dat mensen fitnessen? Waarom fitness ikzelf?
Wanneer ik deze vraag eerlijk wil beantwoorden, komt het erop neer dat ik en mijn sportgenoten niet alleen aan de conditie willen werken, maar ook aan een mooier lichaam willen werken. Ik wil bijvoorbeeld gespierder worden, omdat ik dan beter in het plaatje pas en mij zekerder voel. Ik voel me daar dus ook lekker bij. De fitnesscentra spelen gewoon heel goed in op deze behoefte. Een aantal jaren geleden betaalden we nog minimal €40,- aan een maand onbeperkte fitness. Tegenwoordig kun je al fitnessen voor €15 euro per maand. Het is ontzettend populair geworden.
BRONNEN:
http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/id
http://fitforfree.nl/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten