Welkom!

Allereerst welkom op mijn individuele blog! Momenteel studeer ik Communicatie. Deze blog is volledig toegewijd aan de module Trendwatcher, de Conceptontwikkelaar en de Conceptlanceerder. Samenvatting van het vak:
Waar komen behoeftes vandaan? Hoe kan je hier een passend product of dienst op ontwikkelen en hoe lanceer je dit?

U kunt gemakkelijk navigeren tussen de verschillende gemaakte opdrachten die u kunt vinden onder het kopje "Blogarchief".

zondag 19 juni 2011

Trends: Trendwatcher Adjiedj Bakas

Een kort introductiefilmpje met een aantal voorspellingen van Adjiedj Bakas.




BIOGRAFIE

Adjiedj Bakas werd in 1963 geboren in Paramaribo.

Adjiedj Bakas is directeur van 'Dexter BV', een bureau dat zich vooral bezig houdt met toekomstverkenningen en communicatievraagstukken.

Adjiedj legt een bijzondere belangstelling aan de dag voor diversiteit en bevolkingsvraagstukken. Kennis van de verschillen, maar vooral ook de overeenkomsten tussen mensen van verschillende culturen is een belangrijk thema voor Adjiedj. Daarbij koppelt hij visies op de toekomst aan een buitengewoon praktische instelling en probeert zo bij te dragen aan de vormgeving van het ‘nieuwe Nederland’.

Als trendwatcher observeert en interpreteert Adjiedj ontwikkelingen in binnen- en buitenland en adviseert hij bedrijfsleven en overheid. Adjiedj is co-auteur van een twintigtal boeken over bovenstaande thematiek. Zo schreef hij 'Nieuw Nederland' (2004), 'Women at Work' (2002) en 'Polderpalet' (2000).
Maart 2005 verscheen de bestseller 'Megatrends Nederland'. Adjiedj  beschrijft in dit boek zeven megatrends die van belang zijn voor Nederland: - van natiestaat naar nieuwe tribalisering, - ontwikkelingen in technologie, - spiritualiteit en milieu, - religie is terug, - watermanagement wordt belangrijker, - het einde van de verzorgingsstaat, - van corporatieve democratie naar aandeelhoudersdemocratie, - van het Argentiniëmodel naar het nieuw VOC-model, en tenslotte - van calvinisme naar Aziatisering, islamisering en deseksualisering.
Adjiedj is recent veel in de publiciteit geweest en zijn ideeën voor megatrends genereerden veel media aandacht, onder andere in het NRC Handelsblad, Barend en Van Dorp en Nova. Ook heeft Adjiedj zich opgewerkt tot informeel adviseur van minister Rita Verdonk van Integratie en is vertrouwd met de politieke en economische top van Nederland.
Adjiedj's lijfspreuk is: 'Verschillen kennen, overeenkomsten zoeken'.

Op 13 mei 2011 verscheen zijn nieuwe boek 'De Toekomst van Gezondheid' bij Scriptum. In dit tegendraadse boek rekent Adjiedj af met de somberheid over zorg. In Singapore is de zorg 3 keer goedkoper dan hier, dat kan hier dus ook. Hij brengt tien megatrends in kaart en komt met een agenda voor de toekomst van gezondheid en de zorgsector.

 















VERDERE INFORMATIE:
Trendwatcher Adjiedj Bakas is een veelgevraagd spreker op congressen, strategiesessies en andere oploopjes. Bakas is provocerend en altijd positief, ook in deze tijden van economische teruggang. Zijn motto is dan ook: “Tegenwind zorgt ervoor dat een vlieger omhoog komt”. In zijn boeken  beschrijft hij de kansen die de huidige economische wereldcrisis biedt voor echt ondernemerschap en voor een echte transformatie van de economie. “Moeilijkheden zijn eigenlijk alleen maar kansen met doornen,” zegt Bakas. Hij schreef bestsellers als “De Toekomst van Gezondheid”, “De Toekomst van Werk”, “World Megatrends”en “The Future of Faith”. Bakas werd verkozen tot “Trendwatcher van het Jaar 2009” en “Zwarte Zakenman van het Jaar 2008.” Hij staat in de top-10 van meest geboekte sprekers van Nederland. Vakblad Management Team riep hem onlangs uit tot een van de 25 creatiefste Nederlanders en innovatieblad Sprout riep hem uit tot een van de 50 invloedrijkste Nederlanders onder de 50 jaar. Het NIMA, de branchevereniging van marketeers, heeft hem uitgeroepen tot de invloedrijkste trendwatcher onder de vaderlandse marketeers.


Hij geldt als ‘eminent’ (De Wereld Draait Door), ‘laagdrempelig’ (De Telegraaf), ‘onorthodox’ (Het Financieele Dagblad), ‘Europa’s beste trendwatcher’ (Story), ‘prominent’ (De Volkskrant), ‘goed onderbouwend’ (NRC Handelsblad), ‘de verpersoonlijking van vooruitgang’ (Elsevier), ‘niet alledaags’ (Intermediair), ‘origineel’ (Elle), ‘bijzonder’ (Linda), ‘spannend’ (Esta) ‘optimistisch’ (CNN), ‘inspirerend’, (BBC) ‘provocatief’ (TV2 Journaal Denemarken), ‘feestelijk’ (Quote) en ‘een echte wereldburger’ (Times of India), “major trendwatcher”( China Daily) en “een orakel” (Zero Hora, Brazilie).

Bakas is een rasoptimist. “Voor mijn oma was het huishouden in haar jeugd een fulltime job, zonder koelkast, diepvries, stofzuiger, wc, wasmachine of supermarkt. Nu doe je het huishouden in een fractie van tijd. Wat een geweldige vooruitgang, toch?” Bakas hamert erop dat de mensheid steeds weer vooruitgaat, en dat iedere crisis weer een vooruitgang wordt, ook al raken mensen erdoor van de leg. “Kijk naar de feiten: er is minder honger op de wereld dan ooit tevoren, er zijn minder oorlogen. De mensheid is rijker dan ooit en de welvaart is beter verspreid. De mens is een geweldig inventief beestje!”


Ondanks zijn aanstekelijke optimisme, hamert Bakas ook op “de achterkant van de vooruitgang”. In zijn boeken meldt hij dat 1:4 Nederlanders eenzaam is, dat 30% van de Amerikanen minder vrienden heeft dan 20 jaar geleden, dat 20% van de Amerikanen zelfs helemaal geen intieme vrienden heeft. Eenzaamheid wordt volgens Bakas een van de grootste thema’s van de komende tijd. “In en tijd met meer communicatiemogelijkheden dan ooit tevoren, voelen meer mensen dan ooit zich eenzaam”. Geluk is maakbaar, volgens Bakas, een kwestie van verstandige keuzes maken. “Ongelukkige mensen krijgen net zoveel kansen op geluk als gelukkige mensen. Maar ongelukkige mensen zien dit vaak niet”.

Uniek aan Bakas is ook dat hij economische en spirituele thema’s op en een energieke manier met elkaar verbindt. Hij voorspelt de opkomst van de freelance katholiek, de hutspotgod, de spiritualisering van gezondheid en de “Groene Kerk”.


Bakas schreef verschillende bestsellers over de toekomst, die onder andere in Nederland, Zweden, de VS, China, Brazilië en Engeland verschijnen. Zijn meest recente Nederlandse boek is: “De Toekomst van Gezondheid” (mei 2011). In het najaar van 2011 verschijnt zijn boek “Het Einde van de Privacy”.  Enkele van zijn succesvolle Engelstalige titels zijn: “The Future of Faith”, “Beyond the Crisis”, “World Megatrends”.


Bakas geldt als een boeiende, prikkelende, visionaire, humoristische en inspirerende spreker. Met circa 200 lezingen inspireert hij jaarlijks circa 200.000 mensen in verschillende landen. Hij koppelt onderzoeksinformatie over trends en de toekomst aan entertainment. Zijn lezingen zijn serieus, populair-wetenschappelijk, prikkelend, uitdagend en humoristisch.

De lezingen kunnen verschillende thema’s hebben. Voor ondernemers kan hij spreken over toekomstgericht ondernemerschap, voor bankiers kan hij spreken over het bankieren van de toekomst, voor IT-ers kan hij spreken over de rol van IT in de leefstijlen van mensen, voor bouwers en ontwikkelaars kan hij spreken over bouwen voor de toekomst. Maar hij kan ook spreken over trends op de arbeidsmarkt, in de gezondheidszorg en over de toekomst van het openbaar bestuur.

Onorthodox, optimistisch, inspirerend en sprankelend. Dat is Adjiedj Bakas als spreker op uw congres, seminar of ander oploopje. Een van de meest aansprekende sprekers die u kunt boeken vandaag de dag.


Adjiedj Bakas werd in 1963 geboren in een onderwijzersgezin in Suriname. Zijn familie komt oorspronkelijk uit India. Hij woont en werkt vanaf 1983 in Nederland. Met wortels in drie continenten is hij feitelijk overal thuis. Hij is bereisd, erudiet en koppelt vakmanschap en kennis aan een grote dosis humor. Hij leidt zijn de eigen trendpraktijk en benut eigen onderzoek en dat van verschillende andere (inter)nationale partners en partijen. Hiervoor werkte hij bij de omroep en was hij directeur van het trendcommunicatiebureau Dexter bv. Hij studeerde Nederlands (specialisatie Communicatiekunde) in Utrecht (1983-1987) en geeft ook gastcolleges op universiteiten en hogescholen in o.a. Nederland, Sjanghai, Londen, Suriname en Brazilië.


Leeftijd: 47 jaar
Woont
: Amsterdam – Zuid: negentiende eeuws herenhuis, Met wortels in drie continenten is hij feitelijk overal thuis
Opleiding
Communicatie, Universiteit Utrecht (1987)
Liefde
:  Gehuwd met Vinco David. Geen kinderen (wel kunst)
Favoriet land
: Duitsland, prachtig land, mooie en innovatieve mensen
Vakantieland
: Brazilië, levendige steden, sprankelende mensen.
Hobby
: Gepassioneerd kunstverzamelaar, reizen en lezen
Uren werk per week
: 60 uur
Opmerkelijke eigenschap
: Dat mensen vrolijk van hem zeggen te worden
Motto
: De kortste afstand tussen mensen is de lach.


1967 – 1982: lagere en middelbare school in Paramaribo, Suriname.
1983
: verhuizing naar Nederland
1983 – 1987
: studie Neerlandistiek, Universiteit Utrecht
1989 – 2006
: directeur-eigenaar van trendcommunicatiebureau Dexter bv
2005
: verschijning bestseller “Megatrends Nederland”,dat de start vormde van zijn serie trendboeken
2007 – heden
: Trend Office Bakas bv.
2008
: Verkiezing zwarte zakenman van het Jaar
2009
: Verkiezing trendwatcher van het jaar en start publicatie van boeken in andere talen en landen.


BOEKEN:


  1. Megatrends Nederland (2005).
    Dit eerste trendboek werd een bestseller en oogstte veel publiciteit in (Het boek is nu uitverkocht). Een enkele boekhandel heeft nog enkele exemplaren voorradig.
  2. Megatrends van Grimlach tot Ironie (2006).
    Dit trendboek over de ontwikkeling van humor wereldwijd, ingeleid door Freek de Jonge, is tijdloos. Het verscheen in een boekhandelseditie en in een eigen editie van uitzendbureau Content (nu Unique) dat aan klanten en relaties cadeau werd gedaan onder de titel “Een kwestie van Humor”.  Het boek oogstte veel publiciteit (enkele opvallende links erbij). Het boek is nu uitverkocht. Een enkele boekhandel heeft nog enkele exemplaren voorradig. 
  3. De Toekomst van God (2006).
    Dit trendboek over de religieuze en spirituele trends in ons land, ingeleid door Ruud Lubbers, is tijdloos. Het boek oogstte veel publiciteit (enkele opvallende links erbij). Het boek is nu uitverkocht. Een enkele boekhandel heeft nog enkele exemplaren voorradig.
  4. Leven zonder Olie (2008).
    Dit trendboek (met als co-auteur trendwatcher Rob Creemers)  over de nieuwe energie-economie werd ingeleid door toenmalig Shell-president Rein Willems (nu Eerste Kamerlid). Het boek oogstte veel publiciteit (enkele opvallende links erbij). Het boek is nu uitverkocht. Een enkele boekhandel heeft nog enkele exemplaren voorradig.
  5. Microtrends Nederland (2009).
    Dit trendboek  over 70 kleine trends die groot zouden kunnen worden werd ingeleid door Emile Ratelband en het eerste exemplaar werd in ontvangst genomen door Erica Terpstra.  Het boek oogstte veel publiciteit , waaronder Tijd voor Max. Het boek is nu uitverkocht. Een enkele boekhandel heeft nog enkele exemplaren voorradig.
  6. De toekomst van de gezondheid:
  7. De toekomst van het werk
  8. De toekomst van de liefde

 Hiernaast heeft hij ook veel engelstalige boeken.



WERKWIJZE:


Zoals u al eerder hierboven las, legt Adjiedj Bakas een bijzondere belangstelling aan de dag voor diversiteit en bevolkingsvraagstukken. Hij gebruikt de kennis van de verschillen, maar ook de overeenkomsten tussen de mensen uit verschillende culturen. Hij koppelt visies op de toekomst aan een buitengewoon praktische instelling en probeert zo bij te dragen aan de vormgeving van het ‘nieuwe Nederland’.

In het volgende stukje leest u ook dat hij veel researchers in dienst heeft die veel informatie doorsluizen naar Bakas. Zo krijgt hij veel informatie en koppelt hij deze aan een patroon die hij dan ziet ontstaan.


 
INVLOED


Adjiedj Bakas heeft al veel invloed gehad. Door zijn werkwijze zijn al veel voorspellingen uitgekomen (70%) en daarom is zijn geloofwaardigheid bij veel bedrijven,  organisaties en mensen gewaarborgd.

Hier een stukje uit een artikel om dit te verifiëren:

“Hij is onlangs tot één van de 25 creatiefste Nederlanders uitgeroepen en tot één van de 50 meest invloedrijkste personen van onder de 50 jaar in Nederland. Ook is hij door de
branchevereniging van marketeers uitgeroepen tot meest invloedrijkste trendwatchers onder de vaderlandse marketeers.



Citaat: “70% van mijn voorspellingen komt uit”.
 
Hoe kan het dat hij zo goed op de hoogte is van al deze zaken?

“Ik doe onderzoek naar de toekomst en op basis daarvan kan ik dingen voorspellen. Ik werk ook samen met bedrijven, universiteiten en heb verschillende gespecialiseerde researchers voor mij werken. Ik krijg zo heel veel informatie. De kunst is om dit samen te brengen. Ik zie patronen en heb meestal voor meer dan 70% gelijk met mijn voorspellingen.”

Om dit bericht af te sluiten, laat ik u nog een klein filmpje zien over Bakas.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten