Welkom!

Allereerst welkom op mijn individuele blog! Momenteel studeer ik Communicatie. Deze blog is volledig toegewijd aan de module Trendwatcher, de Conceptontwikkelaar en de Conceptlanceerder. Samenvatting van het vak:
Waar komen behoeftes vandaan? Hoe kan je hier een passend product of dienst op ontwikkelen en hoe lanceer je dit?

U kunt gemakkelijk navigeren tussen de verschillende gemaakte opdrachten die u kunt vinden onder het kopje "Blogarchief".

maandag 20 juni 2011

Conceptontwikkeling: Theorie


WAT IS EEN CONCEPT?

Heel mensen zeggen vaak dat een concept hetzelfde als een idee is. Dit is niet juist!
Een concept is de denkbeeldige voorstelling van een idee. Volgens wikipedia is een concept  een denkvorm, namelijk de mentale voorstelling van een of meer ideeën die worden samengevat in een hogere klasse van gelijkaardige of verwante verschijnselen of abstracte relaties.
Een concept kan ook gezien worden als een allesomvattend plan waarin de totale belevingswereld van uw doelgroep tot haar recht komt. Of het nu gaat om de communicatie, showroom/winkel of het personeel: alles moet met elkaar in balans zijn om een duidelijk concept te voeren.
Binnenin de verdringingsmarkt is het van belang dat een onderneming zich weet te onderscheiden ten opzichte van de concurrenten. Waarom kiest een consument om binnen te stappen bij een organisatie inplaats van de concurrent?

Door een sterk concept toe te passen, waarin alle elementen verwerkt zijn die de verwachting van de consument overtreffen, slaag je er in jezelf zichtbaar te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Dat zal dan geheid resulteren in een betere marge en omzetniveau.

Een conceptontwikkeling heeft dan net weer een andere betekenis.
Het doel van een conceptontwikkeling is om een kwantitatieve inschatting te kunnen maken van de te verwachten productkosten, marktacceptatie, ontwerpkaders, ontwerptijd en ontwerpkosten.


















WIE BEDENKEN CONCEPTEN?

Iedereen kan een concept bedenken, eveneens zij ideeën kunnen ontwikkelen. Wel zijn er organisaties die erin gespecialiseerd zijn om concepten te ontwikkelen. Professionele conceptontwikkelaars houden dan rekening met kosten, marktacceptatie, ontwerp, etc. Niet iedereen is om staat om een concept zodanig te ontwikkelen, dat er op elk vlak nagedacht wordt. Dit vergt een expertise waar de één beter in is dan de ander.



WANNEER IS EEN CONCEPT GESLAAGD?

Zoals ik al uitleg gaf bij vraag 1, is een concept geslaagd wanneer je je op de markt kan onderscheiden ten opzichte van concurrenten. Door een sterk concept toe te passen, waarin alle elementen verwerkt zijn die de verwachting van de consument overtreffen, slaag je er in jezelf zichtbaar te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Dat zal dan geheid resulteren in een betere marge en omzetniveau. Zo kan een concept bestempeld worden met een “geslaagd” stempel.



HOE BESCHERM JE EEN CONCEPT?

Een idee of concept beschermen is lastig. Octrooi- en auteurswetten eisen een behoorlijke mate van uitwerking of concretisering voordat een concept beschermd kan worden. Het idee opschrijven en ergens deponeren ('vastleggen') biedt meestal maar zeer weinig bescherming.
Een goed idee kan veel geld waard zijn. Een slimme verbetering voor een product, een concept voor een spel of marketingtechniek of zelfs maar een naam voor een dienst kunnen het verschil maken tussen middenmoter en marktleider. Alleen kan iedereen met zo'n idee aan de haal. Hoe bescherm je nu je idee tegen namaak of imitatie?
Een abstract idee is juridisch niet of nauwelijks te beschermen. Via intellectueel eigendomsrechten zoals octrooien, auteursrecht of merken zijn uitgewerkte ideeën vaak wel van bescherming te voorzien. Ook kan een geheimhoudingsovereenkomst soms handig zijn, zodat een idee kan worden besproken zonder dat de andere partij er zomaar mee vandoor kan gaan.
Registratie of depot van een beschrijving van het idee biedt geen bescherming. Weliswaar ligt daarmee vast op welke datum het idee bestond, maar dat geeft geen juridische rechten.




















Wat zijn octrooien?

Een octrooi of patent is een exclusief (uitsluitend) recht tot het industrieel maken of verkopen van een product of anderszins het exploiteren van een uitvinding. Een octrooi kan door de rechthebbende worden gebruikt als een monopolie op een bepaald stuk techniek.
Een octrooi geeft de octrooihouder het recht om anderen te verbieden de uitvinding bedrijfsmatig toe te passen (bijvoorbeeld te vervaardigen, in te voeren, te gebruiken, in voorraad te hebben, etc.). Een octrooihouder heeft niet automatisch op basis van het verleende octrooi het recht om de uitvinding toe te passen. In veel gevallen zijn daarvoor nadere vergunningen nodig, bijvoorbeeld op grond van de warenwet of op grond van de milieuwetgeving. Het is ook mogelijk dat octrooirechten van anderen toepassing van de uitvinding in de weg staan.


Wat is auteursrecht?

Auteursrecht (ook bekend als copyright(©)) is het recht van de maker of een eventuele rechtverkrijgende van een werk van literatuur, wetenschap of kunst om te bepalen hoe, waar en wanneer zijn werk wordt openbaar gemaakt of verveelvoudigd. Het auteursrecht ontstaat van rechtswege. Men hoeft niets te deponeren of te registreren.


Merknaam

Een naam of slogan voor een product of dienst kan als merk worden vastgelegd. Merknamen kunnen erg veel geld waard zijn.
Het merkenrecht geldt pas na depot (registratie) van het merk. Zomaar een naam bedenken levert dus nog geen bescherming op. En ook het depot is nog niet genoeg. Een merk moet ook gebruikt worden voor bepaalde producten of diensten. Alleen maar vastleggen is nog geen gebruik, en na enige tijd vervalt het merkrecht als de merkhouder het zelf niet gebruikt.

Verder geldt het merkrecht alleen voor namen, logo's, kreten en slogans die een product of dienst kunnen onderscheiden van concurrerende producten of diensten. De titel van een boek is dus niet als merk te beschermen. De titel van een boeken- of televisieserie weer wel. En een woord dat precies aanduidt om wat voor product het gaat, is nooit te beschermen. Degene die melk als eerste "melk" noemde, had dat niet via een merk kunnen vastleggen.



WAAROM KOPEN MENSEN NIEUWE CONCEPTEN?

Dit is een makkelijke vraag. Wanneer een bedrijf een concept koopt, dan willen ze daarmee winst behalen. Alles draait om geld. Wanneer een concept potentieël genoeg is, dan kan een bedrijf het concept overkopen. Het kost dan het bedrijf een geldbedrag, maar minder tijd, en tijd is geld.



WELKE OPVALLENDE CONCEPTEN ZIE JE NU?

Tegenwoordig zie je dat gadgets heel populair zijn. Deze concepten, zoals de smartphones, de ipods, de ipads en de notebooks. Hiernaast is de consument heel erg kieskeurig en kan de zij zelf de concepten verder invullen. Het in eigen handen nemen van de verdere uitvoeringen. Kijk bijvoorbeeld naar Nike. Zij geven de consument de mogelijkheid om de schoenen die zij verkopen zelf te laten ontwerpen. Zij hebben een site, waarbij de consument zelf kleuren kan kiezen tegen een kleine vergoeding die in de gemiddelde prijs niet heel erg zichtbaar is.  



HOE SLUITEN DEZE CONCEPTEN AAN OP DE TRENDS?

Het is een trend om je als consument te onderscheiden van je medeconsumenten. Wat bij jou hoort, hoort bij jou. Tegenwoordig kan de consument zich dus nog meer individualiseren doormiddel van de custome-made-producten. De individualisering van de maatschappij kan zo zijn slag slaan. Het is dus een trend om net wat anders te zijn als de rest.



WELKE CONCEPTONTWIKKELAARS KEN JE?
  1. Steve Jobs.
  2.  John de Mol

BRONNEN:

http://www.iusmentis.com/innovatie/idee-beschermen-vastleggen/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Octrooi
http://www.encyclo.nl/begrip/ConcepT
http://nl.wikipedia.org/wiki/Concept_%28filosofie%29
http://www.maxretail.nl/concepten.wat-is-een-concept.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten